Sobota. Tentokrát celý den trávím ve společnosti několika stovek učitelek a hrstkou učitelů angličtiny.
Na konference chodím docela často, člověk tam načerpá nápady do výuky a potká zajímavé lidi. Někdy bývají zajímavější, někdy méně. Tentokrát jsem investice svého času ani peněz nelitovala.
Speciálními hosty byli David Spencer – mimo jiné autor řady učebnic Gateway, a Steve Oakes – spoluautor učebnic SpeakOut.
Oba pánové svými přednáškami zaujali, motivovali, udivovali i pobavili.
Hned v úvodu David zmínil přímo šokující studii, která příliš nelichotí britskému vzdělávacímu systému. V této studii z roku 2014 se uvádí, že 54% firem si myslí, že vysokoškoláci nejsou dostatečně připraveni na výkon povolání. A co se týká mladých lidí právě opouštějících střední školy, tady je situace ještě horší – 88% firem si myslí, že jejich noví zaměstnanci nejsou „ready to work“.
(BBC Workforce Survey, July 2014; www.britishchambers.org.uk)
Samozřejmě ve školství… a tak se rozhodli s tím něco dělat.
Zatím probíhá vše v testovacím režimu a výsledky budou zřejmě až za pár let…
PSHE Education.
V praxi to znamená, že do vzdělávání jsou implementována témata z oblastí:
Personal – osobní
Social – sociální
Health – zdraví
Economic – ekonomika.
Vzdělávání v těchto oblastech by mělo pomoci dětem a mladým lidem vypořádat se s každodenními problémy. Témata, která PSHE pokrývá jsou důležité pro jejich existenci a blahobyt.
David Spencer, přednáška Life Skills, The Gateway to the Future. 2016.
Témata, která PSHE zahrnuje:
Výživa a tělesná aktivita, vztahy, emoce a blahobyt, bezpečnost, učení se o pracovním procesu, osobní finance.
Děti musí samozřejmě zvládat „tradiční“ dovednosti jako komunikaci ve svém rodném jazyce, komunikaci v cizím jazyce, musí mít základní počítačové schopnosti, musí zvládat čtení, psaní, matematiku a vědy… a mimo to i takzvané „horizontální dovednosti“ – sem patří učení se učit, sociální a občanské povinnosti, iniciativa a podnikavost, kulturní přehled a tvořivost.
David Spencer, přednáška Life Skills, The Gateway to the Future. 2016.
A zde vstupujeme na scénu my, angličtináři – protože právě angličtina se zdá být perfektním prostředkem pro přenášení těchto „horizontálních dovedností“ na děti ( i dospělé).
Jako učitelé angličtiny se většinou soustředíme na dovednosti spojené s jazykem – mluvení, čtení, psaní, poslech. Ovšem doba se mění a mimo to kromě angličtiny prezentujeme také tyto všeobecné znalosti (=horizontální dovednosti) – většinou si to my učitelé ani studenti neuvědomují, ale i v hodinách angličtiny si rozšiřujeme obzory – tu je článek o stravě a péči o naše zdraví, tam je poslech týkající se hospodaření s penězi, hodně se poslední dobou řeší i úskalí sociálních médií a internetu, kriminalita a spousta dalších věcí, které sice probíráme v angličtině, ale tématicky jsou někde úplně jinde.
Toto jsou témata, která řeší studenti 21. století:
David Spencer, přednáška Life Skills, The Gateway to the Future. 2016.
A my – angličtináři – jsme svým způsobem učitelé všech těchto důležitých životních dovedností, zdůraznil David, a můžeme na to prý být hrdí…
…když tak o tom přemýšlím, je to tak. V hodinách sice probíráme gramatiku, učíme se nová slovíčka, ale to vše pak zasazujeme do nějakého kontextu a dáváme všemu jakýsi další rozměr. Už to zdaleka není jen angličtina. Studenti si odnášejí z hodin zajímavé poznatky, které je obohacují v mnoha směrech.
A tato přednáška dala mé práci také nový rozměr. Jsem vděčná, že dělám co dělám – a naprosto si to užívám 🙂
P.S. Vize toho, co máme jako učitelé před sebou je také velmi zajímavá…
…Máme studenty připravit na povolání, která zatím neexistují; na technologie, které ještě nebyly vynalezeny; a na řešení problémů, o kterých vlastně zatím ani nevíme, že problémy jsou.
David Spencer, přednáška Life Skills, The Gateway to the Future. 2016.
…takže hurá do práce 🙂